Smittevern i barnehagen

Lundebygrenda barnehage forholder seg til Folkehelseinstituttets anbefalinger om smittevern. Les mer på Folkehelseinstituttets hjemmesider, Når må barnet være hjemme fra barnehagen? Informasjon til foreldre og barnehagepersonell:

I perioder opplever vi en økning i blant annet omgangssyke og infeksjonssykdom med feber i barnehagen. I disse periodene setter barnehagen i gang ekstra tiltak i forhold til hygiene utover vanlig håndvask og renhold.

Vi ønsker ikke å bli fanatiske, overfokusere eller skremme barna, men enkle tiltak med hensyn til hygiene har vist seg å ha stor effekt. Alt starter med en bevisstgjøring på at det faktisk er en grunn til at vi vasker hendene godt hver gang vi kommer inn og før hvert måltid.

Det er viktig at både foreldre og barnehage gjør sitt for å begrense smitte.

I barnehagen gjør vi:

• Håndvask-kampanje:  Vi frisker opp håndvaskrutiner sammen med barna. Forteller om hvorfor det er viktig og rett og slett hvordan en skal gjøre det ordentlig med såpe og lunkent vann. Barna får tettere oppfølging og veiledning.
  • Barnehagen trapper opp rutine for vask av leker og ev. frysing av leker.
  • Daglig vask av overflater med klorin – som dørhåndtak og lysbrytere.

Hjemme er det lurt at dere gjør:

• Opprettholder gode håndvaskrutiner – gjerne de samme som barnehagen har
  • Vi oppfordrer til håndvask når barna kommer i barnehagen og før de reiser
  • Bakterier og virus smitter ofte indirekte via kontakt med klær og gjenstander - det er lurt å ha det i bakhodet når det gjelder skiftetøy mm. barna har i barnehagen.
  • Holder negler rene
  • Hold barna deres hjemme ved sykdom. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn. Ved symptomer på diare og oppkast skal barnet være hjemme 48 timer etter siste omgangssykesymptom. Hold også et øye med barnas allmenntilstand.

(www.barnehage.no og www.fhi.no har ytterligere informasjon om smittevern)

Håper vi kan samarbeide om å holde barna våre friske!

Lundebygrenda barnehage