Reggio Emilia i praksis

Vi «Blir til» i møte med… Andre mennesker, Materialer og Miljø!

Noen tanker om Reggio Emilia i praksis hos oss!

Hovedfokus i denne tankerekken er det å være sammen om noe. Det at vi er unike og ulike, skal brukes som en ressurs, vi har alle et potensiale! Det vil være en bortkastet samfunnsressurs om vi ikke ser alle mennesker som ressurser, og alle mennesker har en egenverdi, både små og store!

Vi «snur» barn mot hverandre, slik at de kan utnytte hverandres ressurser positivt. For eksempel når man trenger trøst, hjelp i hverdagssituasjoner eller for felles opplevelser og utforskning. Når alles ulikheter blir synlige kan de brukes som en ressurs og vi må se verdien i at vi er forskjellige!

Barnehagen er et samfunn/fellesskap som alltid skal være i endring, dette er belyst i ”Rammeplan for barnehagen”. Gjennom dokumentasjon med bilder, film og tanker barna kommer med, kan vi reflektere rundt egen praksis og finne ut hvilken vei vi skal gå. Hva fanger barnas oppmerksomhet rundt et tema? Refleksjonen skal også gjøres sammen med barna! Dypdykking i dette er noe vi skal jobbe videre med. Akkurat nå er vi i gang med å finne ut av hva og hvordan vi skal dokumentere? Det er bare å «hoppe» i det!

Samarbeidet med dere foreldre er viktig, og siden vi hele tiden skal jobbe med miljøet, og alltid være i endring, trenger vi at dere deler innspill og tanker med oss.

Jo mer et material ”forteller” hva en skal gjøre, jo mindre kan barna gjøre med det! Derfor ønsker vi å trekke inn mer udefinerbart materiale, materialer en ikke helt vet hva en skal bruke til ved første øyekast.

Vi trenger materiell som er egnet for hypoteseprøving – hva skjer om jeg gjør dette?
… og til å skape endringer!
… og til å oppdage forskjeller!
… og det vi kan eksperimentere med!

Vi ønsker materiell som ”roper” kom hit og prøv!