Reggio Emilia - Verdier og Holdninger!

Verdier og Holdninger i en Reggio Emilia-inspirert barnehage!

Det er særlig 5 verdier og holdninger som vi jobber med nå:

Ulikhet - Subjekt - Delaktighet - Potensiell - Blir til

• Ulikhet (verdi) - ulikhet som en verdi i seg selv! Tanken er at ulikheter ikke bare skal tolereres, men gjøres til en verdi!

• Subjektivitet (verdi) - subjektivitet handler om å bli tatt på alvor, bli lyttet til, bli respektert, være likeverdig andre.

• Delaktighet (verdi) - delaktighet handler om alles rett til å være aktive i eget liv og det som berører en selv.  Være aktive borgere i et demokratisk samfunn.  Vi utdannes gjennom demokrati, ikke til et demokrati, barna må få erfare demokrati som livsform.  Barnehagen er i denne konteksten barnets samfunn.

• Potensiell (holdning) - barn (mennesker) er potensielle.  Tanken er at miljøet i en RE-barnehage skal gi de riktige forutsetningene og mulighetene for læring.

• Blir til (holdning) - alle blir til i møte med andre mennesker, materialer/situasjoner og miljø.  Vi er ikke på en spesiell måte.  Vi skapes sammen med andre.  "Et barn har ikke konsentrasjonsvansker, men det oppstår i visse situasjoner"